بایـــــرام

منیم حورمتلی دیلداشلاریم بیزی اوز باخیشلاریزینان سویوندورون

علی اقا واحید

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی


http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/aliagha_vahed_1.jpg

علی آقا اسکندراوف متخلص به واحد شاعر بزرگ آذربایجان در سال ۱۲۷۴هجری شمسی در روستای ماساچیر در حومه باکو متولد و در سال ۱۳۴۴هجری شمسی در باکو چشم از جهان فروبست

علی آقا در یک خانواده روستائی زاده شد. بعد از چند سال تحصیل، مدرسه را ترک کرده و در شهر باکو برای امرار معاش به بقالی و سپس نجاری و خراطی مشغول شد. به دلیل استعداد و شوقی که به ادبیات داشت، روزنامه ها و نشریات مختلفی را که در باکو چاپ و منتشر می شدند مطالعه می کرد. اشعاری را که سروده بود برای دوستانش می خواند و بر اثر تشویق همین دوستان، مدتی را در نزد شاعر بزرگ باکو، عبدالخالق یوسف به فراگیری فنون شعر پرداخت. در جلسات ادبی که در منزل استادش برگزار می شد شرکت می کرد و از محضر ادبا و شعرائی چون آقاداداش منیری و صمد منصوری و عبدالخالق بهره می جست. اشعار خود را نیز در همین مجالس عرضه می کرد. تخلس واحد را نیز در همین مجلس ادبی به او دادند.
واحد در شعر و شاعری، در حدی بود که به وی{یادگار فضولی} می گفتند. اشعار او ورد زبان ها بود.  
بو فخر دیر منه واحد، کی خلق شاعری یَم          
بؤیوُک فضولی لرین خاک پای نیْن بیری یَم
 اوجالتدی عؤمروُموُ نَشو و نماسی اؤلکه میزین
نَه قَدَر وار بو جهان، هرگز اؤلمَرَم دئییرَم
و به راستی که واحد در بین اقوام ترک زبان جهان همیشه زنده است، چرا که اشعارش را مردم ازبر هستند و هنرمندان دنیای موسیقی بر شعر های واحد آهنگ می سازند و خوانندگان ترک زبان اشعارش را می خوانند.
علی آقا واحد برای اولین بار یکی از اشعار خود را در روزنامه ی اقبال باکو به چاپ رساند و بعد از آن همه ناشرین مجلات و روزنامه ها طالب چاپ اشعار وی شدند.
واحد در جوانی عاشق دختری به نام زلفیه شد. ولی زلفیه علی جوان را با همه ی احساسات پرخروش و عواطفی که مختص انسان هائی با روحیات شاعرانه است تنها گذاشت. علی بعد از شکست در عشق زندگی را طور دیگر می دید. و برای بیان دنیای تجرد خود به سرودن شعر روی می آورد.
دیندیر مَدی ای دل سَنی جانان، عجب اولدی
ائتدین نَه قَدَر ناله و افغان، عجب اولدی
یوُز دفع دئدیم وصل تمناسینه دوُشمَه
یاندیْردی سنی محنت هجران، عجب اولدی
واحد به شهریار، شاعر بزرگ جنوب آذربایجان ارادتی خاص داشت و همیشه آرزوی دیدار وی را داشت ولی افسوس که سیاست های آن زمان مانع از تحقق آرزوی علی آقا واحد شد. واحد شخصی وطن دوست است.
اوُرَگیمده او قَدَر سئوگی واریْمدیْر وطنه
نئجه کی بولبول شیدا اولور عاشق، وطنه
دوران زندگی شاعر شاعر با تحولات و رخدادها و دگرگونی های مختلف سیاسی و اجتماعی سپری شده است. قسمت های شمالی ارس و نواحی قفقاز که در اثر بی لیاقتی های شاهان قاجار از دامن ایران جدا و به روسیه ی تزاری الحاق شده، در ایام جوانی شاعر، دستخوش تحولات اجتماعی و سیاسی غیر قابل پیش بینی می شود. انقلاب بلشویکی لنین به دیار واحد می رسد و حکومت دیکتاتوری کمونیسم با نام اتحاد جماهیر شوروی همه سرزمین های روسیه و قفقاز را تحت تسلط خود در می آورد. با آغاز جنگ جهانی دوم و خود نمائی های استالین سبب حمله ی ارتش آلمان به  شوروی و اشغال اراضی آن می شود. در چنین شرایطی جوانان جمهوری خود مختار آذربایجان... نیز به جبهه های جنگ با آلمان نازی اعزام می شوند. واحد هر روز خبر کشته شدن هم ولایتی های خود را می شنود و در تقبیح هیتلر چنین می گوید:
بیلدی عالم هیتلرین خائنلیگین، ادنا لیغیْن
یاغدیْریْر میلیونلا دونیا خلقی نفرت دوُشمنه
حاضیْریْق واحد، صداقتله وطن اوغروندا بیز
هر زمان گؤستَرمَگه  قطعی جسارت دوشمنه
بعد از پایان جنگ استالین استبداد را به حدی رساند که هیچ کس جز به خواست حکومت مرکزی قادر به تفکر و بیان نبود و صاحبان فکر و قلم حق ابراز نظر در امور اجتماعی مخالف میل حکومت استالین  را نداشتند. در چنین اوضاع سیاسی علی آقا واحد در روزنامه ها و مجلات ترکی زبان فعالیت می کرد و چاپ اشعارش تضمینی برای فروش نشریه بود. و از آنجائیکه تعریف و تمجید از سیاست های حکومتی در رسانه ها، باعث ایجاد یک تفکر همگون با حاکمیت در جامعه می شود، علیهذا حکومت کمونیستی نیز سیاستی را در مدیریت رسانه ای پیش گرفته بود که تعریف و تمجید از استالین و خط فکری و سیاست های وی، به ابزاری برای ترقی و ارتقاء مقام و مال اندوزی برای دنیا طلبان شده بود و اکثر نویسندگان و ادبا قلم خود را در خدمت مجیز گویی به استالین و مداحی از حاکمیت کمونیستی به کار گرفته بودند. در چنین حالی واحد هرگز نخواست شعر خود را به دروغ و تملق آلوده کند و بر اثر همین رفتار کار خود را در مطبوعات از دست داد و علیرغم مراجعات مکرر ماموران حکومتی حاضر به همکاری و تعریف از حکومت کمونیستی و  استالین در نشریات نشد. یکی از کسانی که به دستور استالین  در جمع هیئات حاکمه ی باکو منصوب شده بود فردی به نام میر جعفر باقر اوف بود که به مرد خون آشام و جلاد معروف بود. وی چنان کرده بود که واحد تحت فشار مالی قرار گرفته و زندگی را به سختی می گذراند.
دولتیم سیم و زریم اولماسا «واحد» خوش دور
گنج طبعیم  دولودور گوهر اشعاریله

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/trend_aliaga_vahid_190216_1.jpg

علی آقا واحد در هفتاد سالگی به سال 1965 میلادی چشم از جهان فرو بست. او تا آنجا مورد غضب عمال  حکومت کمونیستی شوروی قرار داشت که وقتی در اتاق مخروبه اش جان سپرد دوستداران و علاقمندانش از ترس مامورین حکومتی جنازه اش را مخفیانه به قبرستان انتقال دادند. چون خوف این را داشتند که به دلیل کینه ورزی اجازه ی دفن جنازه ی واحد را در باکو ندهند. جسم او رفت ولی روحش از این شاد بود که اشعارش در این جهان خواهند زیست تا ذوق های ادبی را سیراب کنند.

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/Aliagha_Vahid_-.jpg


یوکلمه بیرینجی بولوم  1

یوکلمه ایکینجی بولوم   2

یوکلمه اوچو مونجو بولوم     1-1

یوکلمه دوردومونجو بولوم     2-1

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
یکشنبه 1396.3.28
بؤلوملر : تورکجه کیتاب,

زندگی نامه محمد فضولی

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli_baghdadi.jpg

مولانا حکیم ملا محمد فضولی،‌ شاعر و اندیشمند متفکر و شاعر سه زبانه‌ای است که تأثیر عمیقی در تاریخ ادبیات ترکی و عربی و فارسی بر جای نهاده است. نام او محمد، نام پدرش سلیمان بوده است. گفته شده که در سال 910 هجری در خانواده‌ای شیعی مذهب و آذربایجانی،‌ در جوار مرقد سید الشّهدا، در کربلا به دنیا آمده است. او را «بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سدهٔ دهم هجری قمری» می‌دانند از کودکی و کیفیت تحصیلاتش آگاهی‌هایی به دست نیامده است. در جوانی لقب «ملا» گرفته و مشهور به ملا فضولی بوده است. علوم عربی را نزد عالمی به نام رحمت الله و علوم ادبی را نزد «حبیبی» شاعر معروف آذربایجان آموخته و نیز با دختر رحمت الله ازدواج کرده و پسری عالم و شاعر با تخلص فضلی داشته است

پدر فضولی بنا به گفته ‹‹صادق بیگ افشار›› از ایل بیات بوده که یکی از 22 طایفه مهاجر ترکان اوغوز می باشد.



لقب «ملا» نشانه‌ی کلامی بودن وی و لقب «حکیم» بیانگر رویکرد او به فلسفه و حکمت است. به دیگر سخن، حکیم ملا محمد فضولی مانند ابوعلی سینا و بیشتر از او، توانست کلام و فلسفه را به گونه‌‌ای آشتی دهد و راه سومی در حکمت اسلامی بگشاید که بعدها از سوی حکیم ملا عبدالله زنوزی دنبال شد.

فضولی،‌ شاعری اندیشمند است و در شعر ترکی،‌ ید طولایی دارد. در مقدمه‌ی دیوان ترکی خود می‌گوید:
«علم سیز شعر اساسی یوق دیوار اولور و اساس‌سیز دیوار، غایتده بی‌اعتبار اولور».
یعنی:«شعر عاری از علم همچون دیواری بی‌بنیان باشد و دیوار بی‌بنیان را سرانجام اعتبار نشاید».
در همانجا،‌ از تحصیل علوم عقلی و نقلی و پرورش استعداد شعری خود با دانش و معرفت سخن می‌گوید و اعتقاد دارد که:«شاعری از الطاف الهی است که نصیب برخی از اولاد آدم می‌شود.» و شاعری را نوعی عبادت می‌شمارد.
استعداد سرشار و بی‌نظیر او، نقش عظیمی در دگرگون سازی ادبیات ترکی ایرانی دوره‌ی اسلامی داشته است و می‌توان گفت که نقشی را که نظامی در شعر فارسی ایفا کرده است، او در تاریخ شعر ترکی دارد. از روزگار خودش تا قرن‌ها بعد، بسیاری از شاعران نام آور ترکی‌سرا تحت تأثیر آثار او به خلاقیت شعری پرداخته‌اند، نظیره‌سازی و تضمین بر بسیاری از آثار او را بر خود افتخار شمرده‌اند. مانند: باقی (شاعر بزرگ عثمانی)، خیالی، نائلی، قوسی تبریزی،‌ ندیم، شیخ غالب، سید عظیم شیروانی، میرزا علی اکبر صابر و دیگر شعرای ترکی آشنای ایرانی، بر آثار او نظیره‌ها ساخته‌اند و او را «استاد الشّعرا» نامیده‌اند. به نظر یکی از فضولی‌پژوهان، فضولی در آفرینش شعری تحت تأثیر هیچ شاعری قرار نگرفته است و سراینده‌ای دارای شایستگی مستثنایی می‌باشد. آثار او پیش از دوره‌ی ستم‌شاهی در مدارس و تکایای کشورمان تدریس می‌شده است. کلیات آثارش در کتابخانه‌های ایران نظیر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، مجلس، ملی، دانشگاه تهران و جز آن محفوظ و مضبوط است.
مولانا حکیم ملا محمد فضولی بارها به منسوبیت قومی خود اشاره کرده، خود را «ترک زبان» نامیده است و این زبان را مناسبترین قالب بیان عواطف و احساسات خود دانسته است.
دیوان ترکی:
 در برگیرنده‌ی تحمیدیه‌ها، نعت‌ها، مراثی، قصائد، مسمطات، غزلیات، قطعه‌ها و انواع دیگر شعر ماست که با یک مقدمه‌ی منثور زیبایی آغاز می‌شود. این دیوان، نخستین بار در تبریز به سال 1247 هـ . چاپ شده است. دو بار نیز در تهران به صورت چاپ سنگی و سربی انتشار یافته است. در سال 1258 در بولاق (مصر)، در 1256 در عشق آباد،‌ در 1268 در اسلامبول چاپ شده است. پس از تغییر الفبای اسلامی ترکی به لاتین و اسلاو و روسی نیز بارها در بلاد اسلام با دیدگاه‌های گوناگون به نشر آن مبادرت کرده‌اند. نشرهای موجود ایران در 50 سال اخیر که می‌توان گفت، همه ساله به صورت افست،‌توسط کتابفروشی فردوسی تبریز به بازار عرضه می‌شود، از روی چاپ 1286 هـ . که در مطبعه‌ی تصویر افکار اسلامبول به عمل آمده، انجام می‌پذیرد. بخش غزلیات این دیوان،‌ در سال 1367 توسط آقای میر صالح حسینی (سولماز) با مقدمه‌ی مبسوطی چاپ شد. در سال 1357 نیز به هنگام برگزاری کنگره‌ی جهانی فضولی از سوی وزارت ارشاد در تهران، چاپ مغلوط و مشکوکی بیرون داده شد.
گزینه‌ای هم از غزلیات این دیوان، در سال‌های اخیر در تبریز از سوی آقای حسین فیض اللهی وحید چاپ شده است. نشر علمی و نوین کامل از آن را، اینجانب در سال 1384 با تعلیقات و کشف الابیات بیرون دادم. چندین شرح نیز بر آن نگاشته شده است که از شرح‌های معاصر و آکادمیک می‌توان کتاب درسی پرفسور دکتر خلوق ایپک‌تن را نام برد.
دیوان فضولی با یک دیباچه‌ی منثور آغاز می‌شود. سپس دو تحمیدیه و نه نعت می‌آید که آن‌ها را می‌توان از زیباترین آثار فضولی شمرد. مثلاً نعت معروف، به مطلع:
ساچما ای گؤز اشکدن کؤنلومده‌کی اودلارا سو،
ذوق تیغیندن عجب یوخ اولسا کؤنلوم چاک- چاک،
کیم بو دنلی دوتوشان اودلارا قیلماز چاره‌سو.
کیم مرور ایله بوراخیر رخنه‌لر دیوارا سو.
تا آنجا که می‌گوید:
طینت پاکینی روشن قیلمیش اهل عالمه،
سید نوع بشر، دریای دُرّ اصطفا،
قیلماق ایچون تازه گلزار نبوت رونقین،
معجزی بیر بحرِ بی‌پایان ایمیش عالمده کیم،
اقتدا قیلمیش طریق احمد مختارا سو.
کیم سپیبدیر معجزاتی آتش اشرارا سو،
معجزیندن ائیله‌میش اظهار سنگ خاره سو.
یئتمیش آندان مین- مین آتش خانه‌ی کفّاره سو.
در دیوان ترکی فضولی که این قلم ترتیب داده است، پس از قصائد (48 قصیده) بخش غزلیات می‌آید که شامل 410 غزل بسیار زیبای عرفانی و فلسفی است. اغلب آن‌ها 7 بیت است و به ندرت به غزل‌های 6 و 8 بیتی بر می‌خوریم. بسیاری از غزل‌های او را ترکی آشنایان هموطن ما از حفظ دارند. مانند غزل‌های با مطلع‌های:
دوستوم عالم سنین چین گر اولا دوشمن منا،
اول پریوش کیم ملاحت مولکونون سلطانیدیر،
پنبه‌ی داغ جنون ایچره نیهاندیر بدنیم،
جان وئرمه غم عشقه که عشق آفت جاندیر،
منی جاندان اوساندیردی جفادان یار اوسانمازمی،
*
* جان عالم سن، یئترسن دوست آنجاق سن منا.
حکم اونون حکمی دورور، فرمان اونون فرمانیدیر.
دیری اولدوقجا لباسیم، بودور ئولسم کفنیم.
عشق آفت جان اولدوغو مشهور جهاندیر.
فلکلر یاندی آهیمدن مورادیم شمعی یانمازی؟
پس از غزل‌ها،‌ 33 قطعه، 1 ترکیب بند، ساقینامه، مثنوی، 1 مسبّع، 1 مسدّس، 1 ملمع، 13 دوبیتی و 105 رباعی در دیوانش آمده است.
2- 3- 1. لیلی و مجنون: مثنوی عرفانی گرانقدری است که همچون نگینی در گستره‌ی ادبیات ترکی می‌درخشد. این مثنوی بارها در تبریز و تهران چاپ شده است و متأسفانه متن علمی و انتقادی آن را چون دیگر ذخایر فرهنگی اسلامی، مستشرقان ترتیب داده‌اند و در کشور خود ما در این باب فعلاً همتی به خرج داده نشده است. این اثر در وزن «مفعول مفاعیل فعولن» در سال 941 هـ . سروده شده است. فضولی این اثر را با توحیدیه، مناجات و نعت شروع می‌کند که مستشرقان اغلب در نشرهای خویشتن، این سه بخش را حذف کرده‌اند.
اغلب شاعرانی که پس از فضولی به ترکی یا فارسی، مثنوی لیلی و مجنون و یا هر مثنوی بزمی دیگر سروده‌اند، تحت تأثیر نبوغ او بوده‌اند. نسخه‌های خطی فراوانی از آن در دنیا موجود است. نخستین بار در تبریز در سال 1264 هـ . به چاپ سنگی رسیده است. چاپ‌های متعدد و متنوع از آن در شهرهای باکو و استانبول انجام پذیرفته است. چند اپرا و فیلم نیز بر اساس آن ساخته شده است که آوازه‌ی جهانی دارد و چندین بار در صحنه‌های تئاتر اجرا شده است و به چندین زبان نیز ترجمه شده است.
اثر گرچه مثنوی است، ولی در متن آن،‌23 غزل و دو مربع نیز داخل شده است که ما آن‌ها را به نشر نوین «دیوان اشعار ترکی فضولی» وارد کردیم. در مقدمه از اینکه در روزگار وی شعر و شاعری خوار شمرده می‌شده سخن گفته است:
اول دؤوره‌ده‌یم کی نظم اولوب خوار،
اول رتبه‌ده قدر نظم‌دیر دون،
. . . مین رشته‌یه طورفه لعل چکسم،
قیلماز آنا هیچ کیم نظاره،
. . . دؤوران ایستر کی خوار اولا نظم،
هر سؤز کی گلیر ظهورا مندن،
. . . من منتظرم وئرم رواجین،
تعمیر خرابا طالییم من،
اشعار اولوب کسادْ بازار.
کیم کُفر اوخونور کلام موزون.
مین روضه‌یه نازنین گول اکسم.
دئرلر گوله خار، لعله خاره.
بی‌عزت و اعتبار اولا نظم.
مین طعنه بولور هر انجمندن.
بیمار ایسه ائیله‌یم علاجین.
اِن شاءَ الله که غالیبم من . . .
پیش از فضولی چندین تن از شاعران ترکی زبان از جمله: شاهدی، نوایی، بهشتی، حمدی، قدیمی، جلیلی و . . . ماجرای لیلی و مجنون را به نظم کشیده‌اند و در زبان‌ فارسی نیز خبر از چند مثنوی، مانند مثنوی گرانجای نظامی گنجوی و نیز مثنوی عبدالرحمن جامی داریم. ولی هیچ یک از آن‌ها جز اثر نظامی، چون سروده‌ی فضولی این‌ همه شهرت قبول و آوازه نیافت. به گونه‌ای که اثر فضولی را در قریب به اتفاق کشورهای جهان،‌ آشنایان به ادبیات مشرق زمین می‌شناسند و ترجمه‌ها و روایت‌های غربی نیز اغلب بر ساختار منقول فضولی متکی است.
3- 3- 1. بنگ و باده: مثنوی عارفانه‌ای در 450 بیت که پیش از جنگ چالدران سروده شده و به شاه اسماعیل ختایی تقدیم شده است. در این اثر،‌ منظور از بنگ، سلطان بایزید دوم و منظور از باده، شاه اسماعیل است. این مثنوی چند بار در داخلِ کلیات فضولی در تبریز و تهران چاپ شده است.
در این داستان، باده بر بنگ برتری داده می‌شود. در آغاز آن تحمیدیه، نعت و ذکر فضائل و مناقب حضرت علی(ع) و مدح شاه اسماعیل ختایی آمده است. سپس در وصف باده سخن می‌رود. باده پس از وصف خود، برای بنگ، ایلچی می‌فرستد ولی ایلچی به باده خیانت می‌ورزد. باده قشون بر می‌دارد و به سوی بنگ روان می‌شود و در فرجام ماجرا بر بنگ غلبه حاصل می‌کند.
مثنوی در وزن «فاعلاتن مفاعلن فعلن» سروده شده است. پچوی در تاریخ خود از شاعر معروف عثمانی موسوم به غازی گرای نام می‌برد که بر این مثنوی نظیره‌ای زیبا سروده و آن را گل و بلبل نامیده است.
این مثنوی در 450 بیت سروده شده است و شیوه عنوان گذاری منظوم قرن نهم ادبیات ترکی آذربایجان در آن رعایت شده است. عنوان‌های برخی از فصل‌های آن چنین است:
هست این نعت احمد مختار،
و یا: شمه‌ای وصف حیدر کرار،
و یا: باشد این مدح شاه اسماعیل،
آغاز مثنوی چنین است:
ای وئرن بزم کائناته نسق،
عشق میخانه‌سین قیلان معمور،
کی ائدیب اول غرور جامینی نوش،
جمله‌دن مخفی اولا اسراری،
بوراخان جام عشقه نشئه‌ی حق.
سونان اوندان جهانا جام غرور.
اهل نطق اولا واله و مدهوش.
اولمایا هیچ کیم خبرداری . . .

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
جمعه 1396.3.26

دیوان تورکی حکیم ملا محمد فضولی

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/page_1_ebook_fuzuli.JPG

کیتابین آددی   دیوان تورکی حکیم ملا محمد فضولی

دیل تورکجه

عربی الفباسینان

 مقدمه و تصحیح    دکتر حسین محمد زاده صدیق

877  یارپاق

6.32  مگابایت


یوکلمه لینکی


آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
جمعه 1396.3.26
بؤلوملر : تورکجه کیتاب,

فضولی نین غزل لری

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli_aa.gif

(10- 1)

 

قد انار العشق للعشاق منهاج الهدی

یا من احاط علمک الاشیاء کلّها

یا رب، همیشه لوءطفونو ائت رهنما مانا

زهی، ذاتین نهان و اول نهاندان ماسوا پئیدا

اشرقت من فلک البهجتِ شمسٌ و بِها

ائی اولوب معراج بورهان- علوّ- شان سانا

کارگر دوءشمز خدنگ- طعنه‏ی- دوشمن مانا

ائی ملک سیما کی، سندن اؤزگه حئیراندیر سانا

جام ایچره مئی کی، دایره سالمیش حوباب اونا

دوستوم، عالم سنین‏چین گر اولور دوشمن مانا

 

(20- 11)

 

کمال- حوسن وئریبدیر شراب- ناب سانا

رشته‏دیر جسمیم کی، دؤر- چرخ وئرمیش تاب اونا

عشق اطوارین موسلّم ائیله‏دی گردون مانا

غم دیاریندا اجل پئیکی گوذار ائتمز مانا

جانیمین جؤهری اول لعل- گوءهرباره فدا

غمدن اؤلدوم، دئمه‏دیم حال- دل- زار سانا

غمزه‏سین سئودین، کؤنول، جانین گرَکمزمی سانا؟

گرچی، ائی دل، یار اوءچون اوءز وئردی یوءز محنت سانا

ائی بی وفا کی عادت اولوبدور جفا سانا

شب کی، مفتاح- مه- نؤ اولا گنجینه گوشا

(30- 21)

 

فقر موءلکی تخت و عالم ترکی افسردیر مانا

شربت- لعلین کی، دئرلر چشمه‏ی- حئیوان اونا

هر زامان منظور بیر شوخ- ستمگردیر مانا

منیم تک هیچ کیم زار و پریشان اولماسین یا رب!

ائی ناوک- شؤقین سپر- سینه‏ی- احباب

صوءبح چکمیش چرخه، چالمیش داشه تیغین آفتاب

صوبح سالیب ماه روخوندن نقاب

غالبا بیر اهل- دل توپراغی‏دیر دوءرد- شراب

قیلسا وصلین شامیمی صوءبحه برابر، یوخ عجب

سن اوءزوندن عالمی رؤشن قیلیب سالدین نقاب

(40- 31)

 

کوهکن شیرینه اؤز نقشین چکیب وئرمیش فریب

اول کی، هر ساعت گوءلردی چشم- گریانیم گؤروب

روزگاریم بولدو دؤران- فلکدن انقلاب

درد- عشقیم دفعینه زحمت چکر دایم طبیب

پایبند اولدوم سر- زوءلف- پریشانین گؤروب

غئیره ائیلر بی سبب مین التفات اول نوش لب

وصلین منه حیات وئریر، فرقتین ممات

یوءرو، یئتیر منه ائی سیم- اشک، بیداد ائت

عکس-روخسارین ایله اولدو موزیّن مرآت

ائی اسیر- دام غم، بیر گوشه‏ی- مئیخانه توت

(50- 41)

 

بحر- عشقه دوءشدون ائی دل، ذؤق- دونیانی اونوت

مورده جسمیم الطفاتیندان بولور هر دم حیات

صبا اغیاردن پنهان غمیم دلداره اظهار ائت

خط روخسارین ائدر لوءطفده رئیحان ایله بحث

جهان ایچره هر فتنه کیم، اولسا حادث

ائی غوبار- قدمین عرش- برین باشینه تاج

جان چیخیر تندن کؤنول ذکر- لب- یار ائیله‏گج

کؤنلوم آچیلیر زوءلف- پریشانینی گؤرگج

مونحرفدیر ساقیا اندوه- دونیادن مزاج

اولور قدّیم دوتا عشقین یولوندا، هر بلا گؤرگج

(60- 51)

 

ائی کؤنول یاری ایسته جاندان کئچ

گر دئییل بیر ماه مهری‏لن منیم تک زار صوءبح

اگر موراد ایسه وئرمک صفای- جؤهر- روح

قانسی ماهین، بیلمزم، مهری‏له اولموش زار صوءبح

اول مشک بو غزاله اخلاصیم ائیله واضح

کیمسه‏ده روخسارینا، طاقت- نظّاره یوخ

نولا گر قوجسا میانین کمر- زر گوستاخ

رنگ- روییندن دم اورموش ساغر- صهبایه باخ

لب‏لرین تک لعل و لفظین تک دوءر- شهوار یوخ

گرمدیر شام و سحر مهرین‏له چرخ- لاجورد

(70- 61)

 

ناله‏دندیر نئی کیمی آوازه‏ی- عشقیم بولند

گؤز خطیندن مردومین محو ائتمه‏دن بولماز موراد

ائی مزاق- جانه جؤرون شهد و شکّر تک لذیذ

جلوه‏ی- عکس- روخون آیینه‏ده ائی اشک- حور

یانان عشق آتشینه آتش- دوزخدن ایمندیر

چشم- صورت بازیمه موژگان صفی هنگامه‏دیر

صبوح اوءچون منه دوءرد- مئی- شبانه یئتر

گه گؤزده، گه کؤنولده خدنگین مکان توتار

خوشام کیم دم به دم گریان گؤزوم اول خاک- پادندیر

پریشان خلق- عالم آه و افغان ائتدیگیمدندیر

(80- 71)

 

قبریم داشینه کیم، غم اودوندان زبانه‏دیر

جانی کیم جانانی اوءچون سئوسه، جانانین سئور

مهری کؤنلومده نهان اولدوغون اول ماه بیلیر

موژه‏م سرچشمه‏لر منزل قیلان آشوفته مجنوندور

غوبار- سجده‏ی- راهین، خط- لؤح- جبینیمدیر

دئمیش هر غؤنچه‏یه عاشقلیگین رازین صبا دئرلر

صبادن گوءل اوءزونده سوءنبول- پور پیچ و تاب اوینار

آه ائیله‏دیگیم سرو- خورامانین اوءچوندور

قانسی گوءلشن گوءلبونی سرو- خورامانینجا وار؟

وه نه قامت، نه قیامتف بو نه شاخ- گوءل- تردیر؟

(90- 81)

 

حوءسنون اولدوقجا فزون، عشق اهلی آرتیق زار اولور

ائی گوءل، نه عجب سلسله‏ی- مشک- ترین وار

لحظه- لحظه لبین آنیب ائدیجک افغان‏لار

تؤکدوکجه قانیمی اوخون، اول آستان ایچر

گیریب مئیخانه‏یه، موغ مشرب ایله کیم کی، خو ائیلر

ساچین اندیشه‏سی تحریک- زنجیر- جنونومدور

منده مجنوندان فزون عاشقلیک استعدادی وار

موقوّس قاش‏لارین کیم، وسمه بیرله رنگ توتموش‏لار

آشیان- مورغ- دل زوءلف- پریشانیندادیر

ساقیا جام توت اول عاشقه کیم، قایغولودور

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
جمعه 1396.3.26
بؤلوملر : تورکی شعرلر ,

فضولی نین غزل لری

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli_big.jpg

جانیمین جوهری اول لعل گوهر باره فدا

عمرومون حاصلی اول شیوه رفتاره فدا

درد چکمیش باشیم اول خال سیاه قربانی

تاب گورموش تنیم اول طرّۀ طرّاره فدا

گوزلریمدن ساچیلان قطرۀ اشگیم گوهری

لبلریندن توکولن لولوی شهواره فدا

چاک سینمدن اولان قانلی جگرپاره لری

مست چشمینده اولان قانلی غمزۀ خونخواره فدا

پاره پاره دل مجروحی پریشانیمدن

سرکوینده اولان هر ایته بیر پاره فدا

جان و دل قیدینی چکمکدن ئوزوم قورتادیم

جانی جانانییه ائتدیم دلی دلداره فدا

ای فضولی نولا گر ساخلارایسم جانی عزیز

وقت اولارکیم اولا اول شوخی ستمکاره فدا


ملا محمد فضولی

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
دوشنبه 1396.3.22
بؤلوملر : تورکی شعرلر ,

محمد فضولی سچیلمیش تورکی شعرلری

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی


http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli-500x280.jpg

یار  جور ائتمز مانا ، اغیار تعلیم ائتمه دن
بالله ، اغیار ائلیه ین احسانی یار ائتمز مانا
داغیدیر هر لحظه رخت عیشمی آهیم یئلی
هانسی نا حق ظلم دور کی ، روزگار ائتمز مانا
نقد جان تاراج غمدن ساخلاماق دشواردیر
عشق تا سنگ ملامت دن حصار ائتمز مانا
چرخ دن آشور مادان یادینله آه آتشین
قدر ائدیب گردون شرردن زر نثار ائتمز مانا
یاد لعلینله فضولی گوزله ییب راه عدم
وار بیر تدبیری اما اشکار ائتمز مانا


محمد فضولی

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
دوشنبه 1396.3.22
بؤلوملر : تورکی شعرلر ,

محمد فضولی تورکی غزل لری

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli_baghdadi.jpg

 قد    انار  العشق    للعشاقی   منهاج    الهودی

سالک    راه  حقیقت     عشقه     ائیلر      اقتدا

عشق دیر اول نشاء کامل کیم ، اوندان دیر مدام

مئیده  تشویر  حرارت ،  نئیده  تاثیر   حرارت

وادی  وحدت  ، حقیقته    ،    مقام    عشق دیر

کیم ، مشخص اولماز اول وادیده سلطاندان گدا

ائله مز  خلوتسرای سرّ  وحدت  محرمی

عاشقی معشوق دن ،معشوقی عاشقدن جدا

ای کی ، اهل عشقه سوئیلرسن ،ملامت ترکین ائت !

سوئیله کیم ، ممکن مودور تغییر تقدیر خدا ؟

عشق کلکی چکدی خط حرف وجود عاشقه

کیم اولا ثابت حق اثباتیندا نفی ماعدا

ای فضولی انتها ذوق بیلدین عشقدن

بوئیله دیر هر عیش کی ، حق عادله قیلسان ابتدا


محمد فضولی

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
دوشنبه 1396.3.22
بؤلوملر : تورکی شعرلر ,

محمد فضولی

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی


http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli_baghdadi1.jpg


محمد فضولی (ترکی آذربایجانی: Məhəmməd Füzuli، ترکی استانبولی: Fuzûlî) یا ملا محمد بن سلیمان بغدادی ‏(۱۴۸۳-۱۵۵۶) شاعر و ادیب آذربایجانی است. او را «بزرگترین شاعر ترکی آذربایجانی در سدهٔ دهم» می‌دانند. پدر وی ساکن حله در عراق امروزی بود و محمد فضولی در آن‌جا به‌دنیا آمد و در بغداد پرورش یافت از این روی، سه زبان ترکی، فارسی و عربی را به خوبی می‌دانست و به هر سه زبان شعر سروده‌است. او را یکی از پایه‌گذاران سبک هندی می‌دانند.

مردم این دیار را با  من   اثر شفقت و عنایت نیست

یادر ین قوم نیست معرفتی   یا مرا هیچ قابلیت نیست


http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/fuzuli-500x280.jpg

محمد پسر سلیمان در حدود سال ۱۴۸۳ در عراق به‌دنیا آمد. در منابع معتبر از جمله مجمع‌الخواص صفحهٔ ۱۰۳ حله به عنوان محل تولد فضولی برشمرده شده است، اما در برخی منابع دیگر کربلا یا نجف هم آمده است. پدرش سلیمان بود که به حله مهاجرت کرد و قاضی آن شهر بود. «پدر فضولی بنا به گفتهٔ «صادق بیگ افشار» صاحب تذکرهٔ «مجمع الخواص» –که به زبان ازبکی نوشته شده– از ایل بیات بوده که یکی از ۲۲ طایفه مهاجر ترکان اوغوز می‌باشد.» او در حله و سپس بغداد تحصیل کرد و یکی از استادانش «ملک الشعرای حبیبی» از شاعران حروفی بود. حدود هفتاد ساله بود که در بغداد درگذشت.

آثارترکی

·       دیوان شعرها

·       شاه و گدا

·       لیلی و مجنون

·       مثنوی بنگ و باده که به شاه اسماعیل تقدیم شده است.

·       روضه

·       حدیقت السعداء

·       صحبت الاثمار که گفت و گوی بین چند میوه است و یکی از نخستین کتاب های ادبیات کودک به شمار می رود.

·       شکایت نامه

·       رساله معما

 

آثار فارسی

·       دیوان شعرها

·       رند و زاهد

·       صحت و مرض

·       انیس القلب

·       ساقی نامه (هفت جام)

·       روح نامه (سفرنامه روح یا حُسن و عشق)

 

آثار عربی

·       مطلع الاعتقاد

·       دیوان اشعار عربی

 

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
دوشنبه 1396.3.22

اتفاقات تقویمی آذربایجان، روزشمار شخصیت های آذر بایجانی در تقویم

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی


http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/tosi.jpg


پژوهش و تنظیم  :            پرویز شاهمرسی
فروردین (آغلارگولر):
1 فروردین- تولد حمزه اوغلو خشکنابی (نویسنده و فعال سیاسی) در روستای خشکناب بستان آباد به سال 1301[1]. تولد علی دایی (فوتبالیست) در اردبیل به سال 1348. تولد عاشیق حسین تبریزی در 1310. تولد ربابه مرادوا (خواننده و بازیگر نقش لیلی در اپرای لیلی و مجنون) در اردبیل به سال 1309.
2 فروردین- تولد سلیمان رحیموف (نویسنده) در 1279. تولد علی آقا آقایف (هنرمند و بازیگر نقش مشهدی عباد) در باکو به سال 1292.
3
فروردین- تولد کریم مشروطه چی (شاعر با تخلص سؤنمز) در تبریز به سال 1307.
4 فروردین- تولد عاشیق علی قره داغی در 1331.
6 فروردین- تولد عاشیق چنگیز مهدی پور در 1341.
7 فروردین- مرگ عبدالرسول خیامپور (نویسنده. استاد ادبیات دانشگاه تبریز) در تهران به سال 1358.
8 فروردین- تولد صدقی روح الله (بازیگر تئاتر) در باکو به سال 1265. مرگ سلیمان ثانی (آخوندوف) (نویسنده) در باکو به سال 1318.
9 فروردین- تولد معجز شبستری (شاعر) در 1252.
10 فروردین- قتل عام آذربایجانیان به دست داشناکهای ارمنی در باکو و دیگر شهرهای آذربایجان در 1297 (فاجعة مارس). تولد عباسعلی عمید زنجانی (حقوقدان. استاد دانشگاه) در زنجان به سال 1316.
12 فروردین- قیام کلنل محمدتقی خان پسیان در خراسان به سال 1300. مرگ رسول رضا (شاعر) در 1360.
13 فروردین- تولد عاشیق عبدالعلی نوری در 1318.
14 فروردین- مرگ آیت لله سیدمحمدکاظم شریعتمداری (مرجع تقلید) در قم به سال 1365. اشغال شهر کلبجر توسط نیروهای ارمنی در 1372.
16 فروردین- مرگ پروین اعتصامی در تهران به سال 1320.
17 فروردین- انتشار نخستین شمارة مجلة «ملانصرالدین» توسط جلیل محمدقلیزاده در تفلیس به سال 1285. آغاز قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز در 1299. صدور قطعنامة شمارة 822 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 1372 که در آن شورای امنیت، خواستار «تخلیة کلیة نیروهای اشغالگر از ناحیة کلبجر و دیگر نواحی اشغال شدة آذربایجان» شده بود. مرگ قاچاق سلیمان (عضو و فرمانده گروه قاچاق نبی) در 1296.
20 فروردین- انتشار روزنامة «تجدد» در تبریز به کوشش شیخ محمد خیابانی در 1296. تولد آیت الله جعفر سبحانی (مرجع تقلید و نویسنده) در تبریز به سال 1308.
22 فروردین- مرگ صمد سرداری نیا (نویسنده و مترجم) در تبریز به سال 1387. مرگ بولوت قارا چورلو (شاعر) در 1358.
24 فروردین- مرگ غلامحسین بیگجه خانی (نوازنده) در تبریز به سال 1366.
25 فروردین- برگزاری کنگرة دهقانی آذربایجان در تبریز در 1325.
28 فروردین- تولد محمدرضا ایرانی ملک کیان (نقاش) در1333. تولد لطفیار ایمانوف (خواننده) در صابر آباد به سال 1307.
30 فروردین- مرگ هاوارد باسکرویل معلم آمریکایی در جریان مبارزات مردم تبریز در 1288. اعدام علی باکری (مبارز) در زندان حکومت پهلوی به سال 1351. تولد محمد راحم (شاعر) در باکو به سال 1286.

اردیبهشت (گولن آی):
4 اردیبهشت- تولد میرجلال پاشایف (نویسنده و ادیب) در اردبیل به سال 1287. مرگ بالاش آذراوغلو (شاعر) به سال 1390.
5 اردیبهشت- تولد سید جمال الدین ترابی طباطبایی (سکه شناس و مورخ) درتبریز به سال 1304.
6 اردیبهشت- آغاز بکار رسمی رادیو تبریز توسط حکومت ملی آذربایجان در 1325.
7 اردیبهشت- سقوط جمهوری دموکراتیک آذربایجان به دست بلشویکها در 1299.
8 اردیبهشت- تولد عاشیق رسول قربانی در 1314. مرگ حسن شفیع زاده (رزمنده) در جبهة جنگ با عراق در سال 1366.
9 اردیبهشت- تولد رامیز قولیف (نوازنده) در 1326.
10 اردیبهشت- مرگ رضا صراف تبریزی (شاعر) در 1286. نخستین اجرای اپرای کوراوغلو ساختة اوزئییر حاجی بیگوف در 1316.
12 اردیبهشت- تولد عباس عبدالله (نویسنده و شاعر و مترجم) در 1319. تولد عاشیق رحیم نظری در 1341.
14 اردیبهشت- مرگ صدقی روح الله (بازیگر تئاتر) در باکو به سال 1338.
15 اردیبهشت- انتشار نخستین شمارة مجلة وارلیق در تهران به سال 1358.
16 اردیبهشت- مرگ حسین منزوی (شاعر) در تهران به سال 1383. مرگ عاشیق علی فیض اللهی وحید در 1374. مرگ محمد راحم (شاعر) در باکو به سال 1356. مرگ اصغر روفه گر (هنرمند روفه گر) در تبریز به سال 1389.
18 اردیبهشت- تولد عظیم عظیم زاده (نقاش) در روستای نوخانی باکو به سال 1259. مرگ عبدالله سور (عبدالله محمدزاده) (ادبیات شناس) در گنجه به سال 1291. مرگ وارطان سالاخانیان (مبارز و فعال سیاسی) در زندان رژیم شاه در تهران به سال 1333.
19 اردیبهشت- اشغال شوشا در قره باغ توسط نیروهای ارمنی در 1371. برقراری آتش بس سراسری در قره باغ در سال 1373. تولد حیدرعلیف (رئیس جمهور آذربایجان) در 1302. اعتراض و تظاهرات گستردة دانشجویان آذربایجان و بویژه تبریز به انتشار پرسشنامة موهن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در توهین به ترکها در سال 1374 (روز دانشجوی آذربایجان).
20 اردیبهشت- تولد یحیی شیدا (شاعر) در محلة چرنداب تبریز به سال 1303.
21 اردیبهشت- تولد صمد سرداری نیا (نویسنده و مترجم) در محلة امیرخیز تبریز به سال 1326.
23 اردیبهشت- تأسیس نخستین کودکستان ایران در تبریز به کوشش جبار باغچه بان در 1303.
24 اردیبهشت- مرگ قارا قارایف (آهنگساز) در 1361. روز بین المللی زبان ترکی.
25 اردیبهشت – تولد عاشیق آباک در 1266. مرگ دکتر محمدامین ریاحی (نویسنده و معلم) در تهران به سال 1388.
26 اردیبهشت- درگذشت دکتر حسن احمدی گیوی (نویسنده، پژوهشگر، ادیب) در تهران به سال 1391.
27 اردیبهشت- اشغال لاچین در قره باغ توسط نیروهای ارمنی در 1371. مرگ صمد وورغون (شاعر و نمایشنامه نویس) در 1335. نصب مجسمة ستارخان سردار ملی در باغ گلستان تبریز در 1325.
28 اردیبهشت- تولد رسول رضا (شاعر) در 1289.
31 اردیبهشت- مرگ سید عظیم شیروانی (شاعر) در 1267.

خرداد (قیزاران):
1 خرداد- مرگ عاشیق عبدالعلی نوری در 1382. قیام مردم آذربایجان در اعتراض به کاریکاتور توهین آمیز روزنامة ایران در 1385. مرگ انور اردبیلی (شاعر اهل بیت) در 1371. اعدام فریدون ابراهیمی (دادستان کل حکومت ملی آذربایجان) در تبریز به سال 1326 به دست حکومت پهلوی.
2 خرداد- برگزاری نخستین کنگرة کارگران آذربایجان در تبریز در 1325. آغاز انتشار روزنامة «آژیر» به کوشش سید جعفر پیشه وری در تهران در 1322.
3 خرداد- مرگ ابراهیم خلیل خان جوانشیر حاکم قره باغ به دست روسها در 1185. تولد دکتر جواد هیئت (نویسنده) در تبریز به سال 1304.
4 خرداد- مرگ سعید محسن (مبارز) به سال 1351 در زندان پهلوی. اعدام محمدحنیف نژاد (مبارز) در 1351.
5 خرداد- مرگ رحیم مؤذن زاده اردبیلی (مؤذن) در 1387. مرگ عبدالله واعظ (مفسر قران و مثنوی) در تبریز به سال 1379.
6 خرداد- تولد محمدعلی تربیت (نویسنده و شهردار تبریز) در تبریز به سال 1256.
7 خرداد- استقلال و تأسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان به مرکزیت شهر باکو و رهبری محمد امین رسول زاده در 1297.
8 خرداد- تولد هابیل علیف (کمانچه نواز) در آغداش به سال 1308.
9 خرداد- تولد میرزا علی اکبر صابر (شاعر) در شاماخی به سال 1241. مرگ بهروز دهقانی (فعال سیاسی. نویسنده) در زندان رژیم شاه در تهران به سال 1350.
10 خرداد- مرگ زلفی آدی گوزلوف (خواننده) در باکو به سال 1324.
11خرداد- تولد دکتر محمدامین ریاحی (نویسنده و معلم) در خوی به سال 1302.
12 خرداد- تولد عاشیق فرخ مهدی پور در 1341.
17 خرداد- تولد رضا ژاله (سازندة ساز و شاعر) در خیاو به سال 1326.
19 خرداد- تولد رشید بهبودوف (خواننده) در 1368.
20 خرداد- مرگ میرهاشم امیر آرین (از فعالان جمهوری خودمختار آذربایجان) در تهران به سال1383. تولد محمد عارف (ادیب) در باکو به سال 1283.
21 خرداد- تولد مفتون امینی (شاعر) در 1305.
22 خرداد- افتتاح دانشگاه تبریز توسط حکومت ملی آذربایجان در 1325. مرگ دکتر مهدی قالیبافیان (استاد دانشگاه تهران در رشتة راه و ساختمان) در تهران به سال 1386.
24 خرداد- مرگ عظیم عظیم زاده (نقاش) در باکو به سال 1322.
25 خرداد- افتتاح موزة هنری بهزاد در تبریز توسط حکومت ملی آذربایجان در 1325.
28 خرداد- مرگ آیت الله سید احمد خسروشاهی در 1356.

تیر (قوْرا پیشن):
1 تیر- تولد منوچهر مرتضوی (استاد دانشگاه و نویسنده) در تبریز به سال 1308.
2 تیر- تولد صمد بهرنگی (نویسنده) به سال 1318 در محلة چرنداب تبریز. تولد پرویز پرستویی (بازیگر سینما و تئاتر) در روستای چارلی همدان به سال 1334. تولد بلبل محمدوف (خواننده) در روستای خان باغی شوشا به سال 1276.
3 تیر- تولد ابوالفضل ایلچی بیگ (رئیس جمهور آذربایجان) در روستای کلکی نخجوان به سال 1317.
7 تیر- مرگ میر مصطفی عالی نسب (اقتصاددان، صنعتگر) در تهران به سال 1384.
8 تیر- مرگ دکتر منوچهر مرتضوی (استاد دانشگاه و نویسنده) در تبریز به سال 1389. تولد نگار رفیع بیگلی (شاعر) در 1292
.
12 تیر- آزادسازی شهر آغدره در قره باغ توسط ارتش آذربایجان در زمان ریاست جمهوری ابوالفضل ایلچی بیگ در 1371. برانداختن پرچمهای سفید تسلیم از سر در خانه های تبریز توسط ستارخان و آغاز مقاومت خونین تبریز در سال 1287. تولد بابک خرمدین (قهرمان ملی آذربایجان). مرگ علامه عبدالحسین امینی (نویسنده) در 1349.
14 تیر- مرگ میرزا طاهر خوشنویس (خطاط و خوشنویس) در 1355.
15 تیر- تولد حسین محمدزاده صدیق (معلم، مصحح، نویسنده و مترجم) در تبریز به سال 1324.
16 تیر- تولد علی آذری (نویسنده ومورخ) در تبریز به سال 1283.
17 تیر- مرگ عاشیق عزیز شهنازی در 1374. تولد عبدالازل دمیرچی زاده (زبانشناس) در شکی به سال 1288. مرگ نجف بیگ وزیروف (نویسنده و نمایشنامه نویس) در چوخوریورد به سال 1305.
18 تیر- تولد عاشیق حسین علافی آذر 1324.
19 تیر- تولد سید عظیم شیروانی (شاعر) در شاماخی به سال 1214. مرگ عباس صحت (عباسقلی مهدیزاده) (شاعر) در گنجه به سال 1297.
20 تیر- مرگ سلیمان رحیموف (نویسنده) در 1367. مرگ میرزا علی اکبر صابر (شاعر) درشاماخی به سال 1290. مرگ سید جعفر پیشه وری نخست وزیر حکومت ملی آذربایجان در باکو به سال 1326.
22 تیر- مرگ سیدجمال ترابی طباطبایی (سکه شناس و مورخ) در تبریز به سال 1388. تولد عباس زریاب خوی (نویسنده و مترجم) در خوی به سال 1298.
23 تیر- تولد جلال قاریاغدی (مجسمه ساز) در شوشا به سال 1294.
24 تیر- تولد محمد آراز (شاعر) در 1312.
27 تیر- تولد عباسقلی یحیوی اردبیلی (شاعر اهل بیت) در 1280.

مرداد (قویروق دوْغان):
1 مرداد- تأسیس استان خودمختار قره باغ کوهستانی در 1302. اشغال شهر آغدام در قره باغ توسط نیروهای ارمنی در 1372. تولد مارال رحمان زاده (نقاش) در 1295. تولد عبدالله سور (عبدالله محمدزاده) (ادبیات شناس) در گنجه به سال 1262. مرگ عبدالله شایق (نویسنده و معلم) در تفلیس به سال 1338.
2 مرداد- زخمی شدن ستارخان در پارک اتابک تهران به سال 1289.
4 مرداد- جنگ شدید در محلة امیره قیز و مقاومت حیرت انگیز ستارخان و مجاهدان آذربایجان در برابر نیروهای شاه در 1287. تولد رضا دقتی (عکاس) در تبریز به سال 1331.
5 مرداد- تولد علی تجلایی (رزمنده) در تبریز به سال 1338.
7 مرداد- صدور قطعنامة شمارة 853 شورای امنیت سازمان ملل در 1372 که در آن شورای امنیت خواستار «خروج فوری، قطعی و کامل نیروهای اشغالگر از ناحیة آغدام و دیگر مناطق تحت اشغال جمهوری آذربایجان» شد. تولد عباس میرزا (شاهزاده و حاکم آذربایجان) در 1168.
8 مرداد- مرگ مرتضی رسام نخجوانی (نقاش) در 1382.
9 مرداد- مرگ منزوی اردبیلی (شاعر اهل بیت) در 1371.
10 مرداد- اشغال دوبارة شهر آغدره در قره باغ توسط نیروهای ارمنی در 1371.
14 مرداد- مرگ محمدنخجوانی (از بنیانگذاران کتابخانة ملی تبریز) در 1341.
17 مرداد- مرگ آیت الله سید ابوالقاسم خویی (مرجع تقلید) به سال 1371 در کوفه (عراق).
22 مرداد- تولد فرهاد آقازاده (شرقلی) (معلم و زبانشناس) در شوشا به سال 1259.
23 مرداد- تولد احد حسینی (مجسمه ساز) در تبریز به سال 1323. مرگ حمید آرش آزاد (طنزنویس و روزنامه نگار) در تبریز به سال 1389.
25 مرداد- مرگ دکتر غلامحسین بیگدلی (مبارز، نویسنده و استاد دانشگاه) در 1377. تولد ستارخان سردار ملی در قره داغ آذربایجان به سال 1246. تولد بختیار وهابزاده (شاعر) در شکی به سال 1304.
26 مرداد- اشغال شهر فضولی توسط نیروهای ارمنی در 1372. مسلم ماغامایف (خوانندة اپرا) در باکو به سال 1321.
29 مرداد- تولد خان شوشینسکی (خواننده) در 1280.

شهریور (زومار):
1 شهریور- مرگ ابوالفضل ایلچی بیگ (رئیس جمهور آذربایجان) در 1379.
4 شهریور- مرگ عاشیق پناه پناهوف 1357. تولد اکبر عبدی (هنرپیشه) در 1339.
6 شهریور- مرگ ربابه مرادوا (خواننده و بازیگر نقش لیلی در اپرای لیلی و مجنون) در باکو به سال 1362.
8 شهریور- استقلال جمهوری آذربایجان در 1370.
9 شهریور- مرگ صمد بهرنگی (معلم و نویسنده) در رود ارس به سال 1347.
10 شهریور- اشغال شهر قبادلی توسط نیروهای ارمنی و کشتار اهالی آذربایجانی آن در 1372. اشغال شهر جبرائیل توسط نیروهای ارمنی در 1372.
11 شهریور- تولد دکتر حمید نطقی (نویسنده، مترجم و پدر روابط عمومی در ایران) در 1299. افتتاح فیلارمونیای دولتی تبریز توسط حکومت ملی آذربایجان در 1325. مرگ امیرحسین صدقیانی (نخستین لژیونر فوتبال ایران و نخستین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران) در 1361.
12 شهریور- اعلام تشکیل فرقة دموکرات آذربایجان (1324). مرگ محمدرضا ایرانی ملک کیان (نقاش) در 1373.
13 شهریور- مرگ عزیزه جعفرزاده (شاعر و نویسنده) در 1382. مرگ دکتر محسن هشترودی (ریاضیدان) در تهران به سال 1355. تولد تقی ارانی (فعال سیاسی) در تبریز به سال 1282.
15 شهریور- تولد قادر میزبانی (قهرمان دوچرخه سواری) در تبریز به سال 1354.
18 شهریور- مرگ میرزا آدی گوزل بیگ (نویسنده) 1227. مرگ رشید بهبودوف (خواننده) در 1368. توقیف ویژه نامة «آدینه» روزنامة مهد آزادی در تبریز به سال 1345.
20 شهریور- تولد عاشیق سایات نووا در 1174. مرگ آیت الله سید اسدلله مدنی (امام جمعه) تبریز در واقعه تروریستی در 1360.
22 شهریور- مرگ شیخ محمد خیابانی در تبریز به دست عوامل حکومت در 1299.
24 شهریور- مرگ میرزا تقی رفعت (شاعر) در 1299.
25 شهریور- مرگ عبدالله توکل (مترجم) در 1378.
26 شهریور- مرگ قاتیر محمد (قاچاق و رهبر قیامهای روستایی) در 1298.
27 شهریور- مرگ سیدمحمدحسین شهریار (شاعر) در تهران به سال 1367.

مهر(خزل):
1 مهر- تولد حسین منزوی (شاعر) در 1325. انتشار نخستین شمارة ویژه نامة «آدینه» روزنامة مهد آزادی توسط به کوشش نویسندگانی چون صمد بهرنگی در تبریز به سال 1344. تولد علی نظمی تبریزی (شاعر) در تبریز به سال 1306.
2 مهر- مرگ احمد جمیل (شاعر) در باکو به سال 1356.
4 مهر- مرگ بلبل محمدوف (خواننده) در باکو به سال 1340.
5 مهر- تولد امیر حسین فردی (نویسندة کودکان) در 1328. تولد کمال تبریزی (فیلمساز) در تبریز به سال 1338. تولد سیدحسن تقی زاده (نویسنده، فعال سیاسی) در تبریز به سال 1257.
6 مهر- مرگ میرجلال پاشایف (نویسنده و ادیب) در باکو به سال 1357.
9 مهر- مرگ کلنل محمدتقی خان پسیان به دست عوامل حکومت درخراسان به سال 1300. مرگ علی آقا واحد (شاعر) در باکو به سال 1344.
11 مهر- مرگ عمران صلاحی (طنزنویس) در تهران به سال 1385. تولد سلیمان ثانی (آخوندوف) (نویسنده) در شوشا به سال 1254.
13 مهر- انتشار نخستین شمارة روزنامة «انجمن» ارگان انجمن ایالتی آذربایجان در تبریز به سردبیری میرزاعلی اکبرخان در 1285.
14 مهر- اعتصاب سراسری در تبریز و درخواست خروج حاجی میرزا کریم امام جمعه از شهر در 1285. اعطای لقب سردار ملی به ستارخان و سالار ملی به باقرخان توسط انجمن ایالتی آذربایجان در 1287.
19 مهر- مرگ حسین خان باغبان مارالانی (مجاهد مشروطه) در صحنه نبردهای تبریز به سال 1287 شمسی.
20 مهر- پیروزی مجاهدان تبریز به رهبری ستارخان پس از چهار ماه مبارزه در 1287. امضاء قرارداد گلستان میان ایران و روسیه و جدا شدن مناطقی از آذربایجان همچون باکو، شکی، قره باغ و گنجه و ملحق شدن آنها به روسیه.
22 مهر- تولد سیدرضا حسینی (مترجم و فرهنگ نویس) در 1305. مرگ سید جمال الدین ترابی طباطبایی (سکه شناس و مورخ) درتبریز به سال 1388. صدور قطعنامة شمارة 874 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 1372 در مورد قره باغ که در آن شورای امنیت، طرفین را به «خودداری از هرگونه اعمال خصمانه و هرگونه مداخله ای که قاعدتاً منازعه را گسترش داده و صلح و امنیت را در منطقه خدشه دار خواهد کرد» فراخواند.
25 مهر- تولد میرعلی سیدوف (ادیب و نویسنده) در ایروان به سال 1297.
27 مهر- مرگ عاشیق آباک در 1326. تولد شوکت علی اکبرووا (خواننده) در باکو به سال 1301.
28 مهر- مرگ یحیی شیدا (شاعر) به سال 1390 در تبریز.
29 مهر- تولد ساموئل خاچیکیان (کارگردان سینما) به سال 1302 در تبریز.
30 مهر- مرگ ساموئل خاچیکیان (کارگردان سینما) به سال 1380 در تهران.




آبان (قیروْو):
3 آبان- مرگ مهندس غلامرضا امانی (فعال آذربایجانی) و دو برادرش در اثر سانحة رانندگی مشکوک به سال 1387. مرگ عباس میرزا (شاهزاده و حاکم آذربایجان) در 1212.
4 آبان- مرگ یحیی آرین پور (نویسنده و مورخ) در تهران به سال 1364.
5 آبان- مرگ حیدرخان عمواوغلو (انقلابی و مبارز) در 1300. تولد میرزا ابراهیموف (نویسنده) در روستای اووه سراب به سال 1290.
6 آبان- اشغال شهر زنگلان توسط نیروهای ارمنی در 1372.
8 آبان- صدور قطعنامة شمارة 884 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 1372 که در آن «اشغال ناحیة زنگلان و شهر گورادیز، حمله به شهرها و بمباران مناطقی از قلمرو جمهوری آذربایجان» محکوم شده و شورا خواستار «عقب نشینی یک جانبه نیروهای اشغالگر از ناحیة زنگلان و شهر گورادیز» شد.
10 آبان- مرگ آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی (امام جمعة تبریز) در واقعة تروریستی در 1358. تولد عباس قره باغی (ژنرال. آخرین رئیس ستاد ارتش شاه) در تبریز به سال 1297.
19 آبان- مرگ صفر قهرمانیان (مبارز) در تهران به سال 1381.
20 آبان- تولد بالاش آذراوغلو (شاعر) در باکو به سال 1300.
21 آبان- مرگ رضا روزبه (دانشمند و ادیب) در 1352.
22 آبان- مرگ عاشیق حسین بوزآلقانلی در 1320.
24 آبان- مرگ آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبایی (مفسر قرآن کریم)در قم به سال 1360.
25 آبان- مرگ ستارخان سردار ملی در 1293. مرگ علامه محمدتقی جعفری در قم به سال 1377.
28 آبان- قتل رافیق تقی (پزشک، نویسنده و رئیس مجمع نویسندگان در جمهوری آذربایجان) در باکو به سال 1390.
29 آبان- برگزاری کنگرة خلق آذربایجان (مجلس مؤسسان)در تبریز 1324. تولد فریدون ابراهیمی (دادستان کل حکومت ملی آذربایجان) در آستارا به سال 1299.
30 آبان- تولد فکرت امیروف (آهنگساز) در گنجه به سال 1301.

آذر (اوْخ آتان):
2 آذر- مرگ غلامحسین ساعدی (نویسنده) در پاریس به سال 1364.
4 آذر- مرگ جبار باغچه بان در 1345.
6 آذر- مرگ حسن بیگ زردابی (روزنامه نگار و ادیب) در باکو به سال 1286.
7 آذر- مرگ میرزا شفیع واضح (شاعر) در تفلیس به سال 1231.
9 آذر- صدور اعلامیة آیت الله شریعتمداری در غیرقانونی و غیر شرعی بودن اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1358. تولد حسین بیگ زادة شکویی (جغرافیدان. استاد دانشگاه) در تبریز به سال 1312.
10 آذر- تولد نگار خیاوی (شاعر) در 1339.
14 آذر- مرگ محمد عابد خیابانی (شاعر) در تبریز به سال 1385.
16 آذر- مرگ عاشیق اسلام یوسفوف در 1347.
20 آذر- تولد عاشیق پناه پناهوف در 1305.
21 آذر- تشکیل حکومت ملی آذربایجان در تبریز به سال 1324. سرنگونی حکومت ملی آذربایجان توسط نیروهای ارتش پهلوی در 1325. درگذشت حیدر علیف رئیس جمهوری آذربایجان در آمریکا به سال 1382. تولد رضا براهنی (شاعر و نویسنده) در تبریز به سال 1314. تولد سلیم نیساری (ادیب و نسخه پژوه) در تبریز به سال 1299.
22 آذر- تولد رشید بهبودوف (خواننده) در 1294. تولد دکتر محمدتقی زهتابی (نویسنده و فعال سیاسی) در 1302. برگزاری مراسم سوزاندن کتابهای ترکی در تبریز به دستور حکومت پهلوی در 1325.
24 آذر- مرگ حبیب ساهر (معلم و شاعر) در تهران به سال 1364.
29 آذر- مرگ میرزا حسن رشدیه (بنیانگذار مدارس نوین) در قم به سال 1323.

دی (قارا قیش):
3 دی- تولد ضیاء بنیادوف (مورخ) در آستارا به سال 1300.
4 دی- مرگ محمد عارف (ادیب) در باکو به سال 1354. تولد حمید آرش آزاد (طنزنویس و روزنامه نگار) در تبریز به سال 1327.
5 دی- تولد رضا ناجی (بازیگر سینما) در تبریز به سال 1321.
7 دی- تولد زینب خانلارووا (خواننده) در 1315.
8 دی- تولد عزیزه جعفرزاده (شاعر و نویسنده) در 1300. تولد نصرت کسمنلی (شاعر) در 1325.
9 دی- صدور فرمان حکومت ملی آذربایجان برای تأسیس دانشگاه تبریز در 1324.
10 دی- روز وحدت آذربایجانیهای جهان. تولد بهمن وطن اوغلو (شاعر) در کلبجر به سال 1311. مرگ جعفر جبارلی (شاعر و نویسنده) در 1313. به دار آویخته شدن میرزا علی ثقه الاسلام تبریزی و دو پسران علی مسیو توسط روسها در 1290.
12 دی- تولد زلیم خان یعقوب (شاعر) در 1328. مرگ دکتر محمدتقی زهتابی (نویسنده و فعال سیاسی) در 1377.
13 دی- تولد عاصم اردبیلی (شاعر) (1320 ). مرگ جوادخان زیاد اوغلو حاکم گنجه به دست روسها در 1181. تولد غلامحسین ساعدی (نویسنده) در تبریز به سال 1314.
14 دی- مرگ علی نظمی (علی محمدزاده) (شاعر) در باکو به سال 1324.
15 دی- تولد آیت لله سیدمحمدکاظم شریعتمداری (مرجع تقلید) در تبریز به سال 1284. مرگ فرهاد آقازاده (شرقلی) (معلم و زبانشناس) در شوشا به سال 1309.
16 دی- اعلام رسمت یافتن زبان ترکی آذربایجانی در آذربایجان توسط حکومت ملی در 1324.
18 دی- مرگ احمدبیگ جوانشیر (نویسنده) در 1281.
22 دی – تولد دکتر محسن هشترودی (ریاضیدان) در هشترود به سال 1286.
24 دی- تولد غلامحسین ساعدی (نویسنده) در 1314. تولد آنار (نویسنده) در 1316.
26 دی- ورود نیروهای ارتش روسیه به تبریز در 1287. مرگ محمدعلی تربیت (نویسنده و شهردار تبریز) در 1318.
27 دی- تولد مدینه گلگون (شاعر) در باکو به سال 1304.
28 دی- مرگ یحیی ذکاء (نویسنده. پژوهشگر زبان و ادبیات) در تهران به سال 1379.
30 دی- کشتار آذربایجانیان در باکو توسط نیروهای ارتش شوروی در 1368 (قارا یانوار). تولد حمیده خانم جوانشیر (ادیب) در قره باغ به سال 1251.

بهمن (دوْندوران):
1 بهمن- تولد دکتر حسن احمدی گیوی (نویسنده و ادیب) در 1306. تولد دکتر اسفندیار قره باغی (آهنگساز و خواننده) در 1322.
3 بهمن- آزادسازی کلبجر از اشغال ارمنیان توسط ارتش آذربایجان در 1372. مرگ جلیل محمدقلیزاده (نویسنده و ناشر مجلة ملانصرالدین) در باکو به سال 1310. تولد علی توده (علی جوادزاده) (شاعر) در باکو به سال 1302.
4 بهمن- مرگ مجید صباغ ایرانی (شاعر با تخلص یالقیز) در تبریز به سال 1389.
5 بهمن- مرگ سعید سلماسی (شاعر و مجاهدمشروطه) در خوی به سال 1287.
6 بهمن- تصرف ادارات حکومتی همچون گمرک، پست، تلگراف و واحدهای جنگی تبریز توسط دسته
های مجاهدین در تبریز و آغاز مبارزه با محمدعلی شاه در 1285. تولد وارطان سالاخانیان (مبارز و فعال سیاسی) در تبریز به سال 1309.
8 بهمن- مرگ سیدحسن تقی زاده (نویسنده، فعال سیاسی) در تهران به سال 1348.
11 بهمن- تولد محمدامین رسولزاده (بنیانگذار جمهوری آذربایجان)در 1262. تولد نصیر پایگذار (شاعر و معلم) در تبریز به سال 1311.
14 بهمن- مرگ دکتر عباس زریاب خوی (مترجم و نویسنده) در تهران به سال 1373.
15 بهمن- تولد داریوش اقبالی (خواننده) در 1329. تولد پروفسور لطفی زاده (لطفعلی عسکرزاده) (فیزیکدان و بنیانگذار منطق فازی) در 1299.
16 بهمن- مرگ میرزا جعفر توپچی باشوف (شاعر و شرقشناس) در 1247. تولد قارا قارایف (آهنگساز) در باکو به سال 1296.
17 بهمن- مرگ حمیده خانم جوانشیر (ادیب) در باکو به سال1333.
19 بهمن- مرگ موسی خیابانی (مبارز) در درگیری با نیروهای دولتی در 1360.
21 بهمن- مرگ عاشیق شمشیر در 1358. تولد جلیل محمدقلیزاده (نویسنده و ناشر مجلة ملانصرالدین) در نخجوان به سال 1244.
22 بهمن- مرگ بهمن میرزای قاجار (شاهزاده و نویسنده) در 1262. تولد بهرام منصوروف (نوازنده) در باکو به 1289.
25 بهمن- مرگ مهدی باکری (رزمنده) در جبهة جنگ با عراق 1363. مرگ بختیار وهابزاده (شاعر) در 1387.
27 بهمن- مرگ اسماعیل امیرخیزی (مجاهد مشروطه و نویسنده) در 1344.
28 بهمن- اشغال سد سرسنگ در کنار رود ارس توسط نیروهای ارمنی در 1371.
29 بهمن- قیام مردم تبریز علیه رژیم پهلوی در 1356.

اسفند(بایرام):
1 اسفند- مرگ فکرت امیروف (آهنگساز) در 1362. تولد کریم باقری (فوتبالیست) در 1352. امضاء قرارداد ترکمنچای بین ایران و روسیه که بر اثر آن مناطق دیگری از قفقاز همچون ایروان و نخجوان به روسیه ملحق و جدایی کامل آذربایجان قفقاز مسجل شد. مرگ نادعلی همدانی (نویسنده) در تهران به سال 1387.
2 اسفند- تولد عاشیق یدالله عوض پور در 1317. روز جهانی زبان مادری. مرگ دده کاتیب (شاعر) در 1387. تولد بؤیوک آقا میرزا زاده (نقاش) در باکو به سال 1299.
3 اسفند- مرگ حمید باکری (رزمنده) در جبهة جنگ با عراق 1362. کشتار بی رحمانه مردم اورمیه به دست آشوریهای عثمانی در 1296.
4 اسفند- تولد حمید آراسلی (لغت شناس و ادیب) در گنجه به سال 1287.
6 اسفند- تولد دکتر حمید مولانا (نویسنده و استاد دانشگاه) در تبریز به سال 1315. تولد عبدالله شایق (نویسنده و معلم) در تفلیس به سال 1259.
7 اسفند- قتل عام زنان و کودکان آذربایجانی در شهر خوجالی قره باغ توسط ارمنیان در 1370 (فاجعة خوجالی).
8 اسفند- مرگ عاشیق اسد 1329. بروز درگیریهای قومی میان آذربایجانیان و ارمنیان در شهر سومگاییت به تحریک روسها در 1366.
9 اسفند- مرگ بهزاد بهزادی (فرهنگ نویس) در 1386.
10 اسفند- تولد عمران صلاحی (طنزنویس) در 1325.
11 اسفند- تولد احمد بیگ جوانشیر (نویسنده) 1206. اعتصاب سراسری کارگران و کارمندان گمرک و پست آذربایجان در اعتراض به بلژیکیها در سال 1285. تولد میرحسین موسوی (نخست وزیر) در 1320.
13 اسفند- تولد فخرالدین فخرالدینی (عکاس و نقاش) در 1311. تولد سعید سلماسی (شاعر و مجاهد) در سلماس به سال 1261.
15 اسفند – مرگ محمدامین رسولزاده (بنیانگذار جمهوری آذربایجان) 1335. خروج همیشگی ستارخان از تبریز و حرکت به تهران در 1288. مرگ عاشیق علعسگر در 1304. مرگ نگار رفیع بیگلی (شاعر) در 1359.
18 اسفند- مرگ میرزا عبدالرحم طالبوف (اندیشمند و نویسنده) در تیمورخانشورا به سال 1289. تولد قمر الماس زاده (بالرین) در باکو به سال 1293.
20 اسفند- مرگ سید احمد کسروی (مورخ و نویسنده) در تهران به سال 1324. تولد بهروز وثوقی (هنرپیشة سینما) در خوی به سال 1316.
21 اسفند- تولد فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رهبر ارکستر) در 1316. تولد سلیمان رستم (شاعر و نویسنده) در باکو به سال 1284.
22 اسفند- مرگ قاچاق نبی در 1274. مرگ علیرضا نابدل (مبارز) به دست مأموران حکومت پهلوی در سال 1350. مرگ غمگسار (علیقلی نجفوف) (شاعر) در تفلیس به سال 1297.
23 اسفند- تولد اقرار علیف (مورخ) در باکو به سال 1302. مرگ بابک خرمدین (قهرمان ملی آذربایجان) در سامراء به سال 216.
25 اسفند- تولد عاشیق شمشیر در 1271. تولد پروین اعتصامی (شاعر) در تبریز به سال 1285. تولد عاشیق اسلام یوسفوف در 1271. مرگ ابوالحسن اقبال آذر (خواننده) در 1349. مرگ علی تجلایی (رزمنده) در جبهة جنگ با عراق در 1363.
29 اسفند- تولد جعفر جبارلی (شاعر و نویسنده) در 1277. تولد عباس بارز (عباس اسلامی)(شاعر) در 1300. مرگ ثمین باغچه بان (شاعر، نویسنده و آهنگساز تبریزی) در استانبول به سال 1386.
30 اسفند- تولد صمد وورغون (شاعر و نمایشنامه نویس) در 1284.

1. همة تاریخها به هجری شمسی است.


آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
پنجشنبه 1396.3.11
بؤلوملر : ائشیتملی سوزلر ,

اوروشلوخ

0 گؤروش
یازار:‌ اهرلی

http://bayram.arzublog.com/uploads/bayram/ramazan.jpg

گینه گلدی رمضان هامی مسلمان اولاجاق
دین اسلام اوجالوب خلق نماز خوان اولاجاق
گله جق غیرتده فاسق ، اولاجاق اهل تمیز
ایتدیقی معصیته جمـــــــله پشیمــان اولاجا ق
بیر محرمده چخوب شاهقلی بو مسجد دن
بیر ده بو آیده گلــــوب داخـل ایوان اولاجا ق
روزه سین میل ایلینلر چیخاجاقلار سفـره
ایله بیر هاموسی زوار خـــراسان اولاجا ق
او آداملار که ایدوب میلته چوخ جور وستم
هاموسی بیر گئجه ده قاری قرآن اولاجا ق
هیچ گناه اولماسا بسدور بیزه بو صوم وصلاه
قبر ایچینده بیزه او حائیل سوزان اولاجاق

آرتــیغین اوخوماغا بورا کلیک اِئلین
یکشنبه 1396.3.7
بؤلوملر : ائشیتملی سوزلر ,